Τα γεωμετρικά σχήματα μέσα από ιστορίες, ποιήματα και εικόνες

Μια συνεργασία του Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα με το Καλλιτεχνικό Σχολείο Κρήτης

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί:
Ελένη Αργυροπούλου, Καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας
Τερψιχόρη Γιαννοπούλου, Καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας
Δρ. Παναγιώτα Κοταρίνου, Μαθηματικός
Δέσποινα Παρασκευά, Φιλόλογος
Δρ. Κορίνα Πρεβεδουράκη, Εικαστικός
Βίκυ Φλώρου, Καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας

Τα Μαθηματικά και η Τέχνη έχουν καθιερωθεί ως δύο διαφορετικές γλώσσες, με την πρώτη ως τη γλώσσα της λογικής και τη δεύτερη ως εκείνη των συναισθημάτων. Θέλοντας να ανοίξουμε διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο αυτές γλώσσες και με τον τρόπο αυτό να αμφισβητήσουμε την στερεοτυπική εικόνα των μαθητών για τα Μαθηματικά και τις Τέχνες σχεδιάσαμε διαθεματικές διδασκαλίες για την Α΄ Λυκείου, στο πλαίσιο της διασχολικής μας συνεργασίας με το Καλλιτεχνικό Σχολείου Ηρακλείου.

Οι μαθητές/τριες στη Γενική Εκπαίδευση έρχονται σε επαφή με τα γεωμετρικά σχήματα μόνο στο μάθημα των Μαθηματικών, όπου διδάσκονται τους ορισμούς τους και τις ιδιότητές τους. Με τις διαθεματικές διδασκαλίες οι οποίες θα πραγματοποιηθoύν στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες να δουν πώς συγγραφείς και εικαστικοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν στο έργο τους τα γεωμετρικά σχήματα για να εκφραστούν. Θεωρούμε ότι με τον τρόπο αυτό μπορεί να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για δραστηριότητες όπου οι μαθητές/τριες, εμπλακόμενοι ενεργά θα αντιληφθούν τον κόσμο με έναν ολιστικό τρόπο.

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να γράψουν τα δικά τους κείμενα με αφορμή την ανάλυση του ποιήματος «Ο μεγάλος κώνος» του Βαφόπουλου, όπου η δομή του κόσμου παρομοιάζεται με κώνο. Στο μάθημα της Αγγλικής γλώσσας θα μελετήσουν την ιστορία «The dot and the line: A romance in Lower Mathematics» του Norton Jaster. Με την ιστορία αυτή που έχει ήρωες μια ευθεία και μια τελεία οι μαθητές θα διευρύνουν το λεξιλόγιό τους με μαθηματική ορολογία και θα εμπνευσθούν για ένα χορευτικό δρώμενο. Στο μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας θα ακούσουν ποιήματα από τη συλλογή «les Euclidiennes» του Eug?ne Guillevic και θα οδηγηθούν σε θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς. Στο μάθημα των Γερμανικών οι μαθητές θα μελετήσουν αποσπάσματα από το βιβλίο «Der Zahlenteufel» του Hans Magnus Enzensberger και θα τα αφηγηθούν σε την τάξη. Θα επικοινωνήσουν δε ηλεκτρονικά με τη μεταφράστρια για να διαπιστώσουν τις δυσκολίες του μεταφραστή όταν επιχειρεί να μεταφράσει κείμενα με μαθηματικές έννοιες. Τέλος, στο μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης θα γνωρίσουν καλλιτεχνικά κινήματα στη ζωγραφική όπου τα γεωμετρικά σχήματα παίζουν σημαντικό ρόλο και οι ίδιοι οι μαθητές θα εκφράσουν δικές τους συνθέσεις αναφορικά με γεωμετρικά σχήματα.

Οι διαθεματικές διδασκαλίες, σε συνδυασμό με αποσπάσματα από τις μαγνητοσκοπημένες δραστηριότητες των μαθητών θα παρουσιαστούν αναλυτικά στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου, στο πλαίσιο της ανταλλαγής εμπειριών των εκπαιδευτικών των δύο σχολείων.