ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:«ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ»

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:«ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ»

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

«ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ:ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ»

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

ΑΡΕΤΗ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗ-ΠΑΥΛΑΚΟΥ,
Π03 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ, ΜSC ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΜΕΛΗ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΛΕΣΧΗΣ:

3 ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ 9 ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΤΜΗΜΑ 2

ΣΤΟΧΟΙ:

Η λειτουργία μιας κινηματογραφικής λέσχης με μαθητές και καθηγητές, όπου επιλέγουν ταινίες με θεματολογία δανεισμένη από το χώρο των μαθηματικών, δημιουργεί μια γέφυρα ανάμεσα στην τέχνη του κινηματογράφου και στη σύγχρονη εκπαίδευση. Γνωρίζοντας μέσα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα τον κινηματογράφο, που «μιλά» για τα μαθηματικά και τους μαθηματικούς, παράγεται ένας καινούριος κύκλος μάθησης. Η προβολή τέτοιων ταινιών στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου είναι σημαντική για την ανάδειξη και την καταγραφή στάσεων και κοινών προβληματισμών για τα μαθηματικά μέσα από το σχολιασμό και τη συζήτηση που γίνονται μετά από τα μέλη της λέσχης.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:

Οι ταινίες οι οποίες επιλέχθηκαν στη λέσχη ήταν μυθοπλαστικές. Με αυτές οι μαθητές και οι μαθήτριες γνώρισαν τη μαθηματική κοινότητα από μέσα και από έξω. Έμφαση δόθηκε στην αναζήτηση κοινωνικών και πολιτιστικών στερεοτύπων τα οποία χαρακτηρίζουν το μαθηματικό χώρο μέσα από την κινηματογραφική αναπαράσταση των ερευνητών τους.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ:

Η συγκρότηση της λέσχης έγινε τον Ιανουάριο. Οι προβολές και οι συναντήσεις έγιναν κατά τη διάρκεια του 2ου τετραμήνου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Πρώτα, προβλήθηκε μία συνέντευξη με τον Sir Andrew Wiles ο οποίος μιλούσε για την επίλυση εκ μέρους του ενός από τα πιο διάσημα προβλήματα των μαθηματικών? το θεώρημα του Φερμά. Η συνέντευξη μαγνητοσκοπήθηκε στο Coll?ge de France στο Παρίσι στις 24/5/2000 σε σκηνοθεσία Fran?ois Tisseyre. Ο Wiles τόνισε την απίστευτη ομορφιά των μαθηματικών, λέγοντας ότι « είναι γεγονός ότι οι αποδείξεις κρίνονται από τη μαθηματική τους ομορφιά ». Η λέσχη είχε έτσι την ευκαιρία να παρακολουθήσει έναν μαθηματικό να περιγράφει ο ίδιος τη ζωή του και την έρευνά του, δίνοντας έτσι την προσωπική του άποψη για τον ορισμό της επιτυχίας, της φήμης και του ταλέντου.

Στη συνέχεια, προβλήθηκαν ταινίες μυθοπλασίας οι οποίες αποτελούν μια ελκυστική και ψυχαγωγική προσέγγιση των μαθηματικών. Η λίστα με ταινίες γύρω από τα μαθηματικά είναι μεγάλη. Υπάρχουν θεματικές, όπως γυναίκες μαθηματικοί, οι οποίες μπορούν να εξεταστούν στη συνέχεια της λέσχης την επόμενη σχολική χρονιά Στη φετινή χρονιά παρακολουθήσαμε τις παρακάτω ταινίες:

Το Proof (2005, John Madden), μεταφορά στην οθόνη του βραβευμένου θεατρικού έργου του David Auburn, με θέμα τη σχέση ενός φημισμένου μαθηματικού με την κόρη του, επίσης νεαρή μαθηματικό, προσφέρεται για εξερεύνηση του συνόρου ανάμεσα στην ιδιοφυία και στην παράνοια. Για την ίδια εξερεύνηση, προτείνεται και η ταινία Ένας υπέροχος άνθρωπος (A Beautiful Mind, 2001, Ron Howard) μια μεταφορά στην οθόνη της βιογραφίας του μαθηματικού John Nash, που έγραψε η Σύλβια Νασάρ.

Ο ξεχωριστός Γουίλ Χάντινγκ (Good Will Hunting, 1997, Gus Van Sant) με θέμα την ιδιόρρυθμη σχέση ενός νέου με ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά, αλλά και με παραβατική συμπεριφορά, και ενός καθηγητή μαθηματικών, βραβευμένου με το μετάλλιο Fields, μπορεί να δώσει αφορμή για την προσέγγιση θεμάτων όπως του ταλέντου και της περιθωριοποίησης.

Στο π (Pi,1998, Darren Aronofsky) ένας νεαρός μαθηματικός αναζητεί την εξίσωση του σύμπαντος. Μια ενδιαφέρουσα ταινία η οποία θα γνωρίσει στους μαθητές την 7η τέχνη και παράλληλα θα δώσει ερεθίσματα για συζήτηση γύρω από τη φύση των μαθηματικών και των ιδιαίτερων αναζητήσεων των ερευνητών.

Η ταινία Moebius (1996, Gustavo Mosquera R) με υπόθεση ένα τρένο που χάνεται μέσα στο σιδηροδρομικό δίκτυο του Μπουένος Άιρες και πρωταγωνιστή ένα μαθηματικό/ τοπολόγο στο ρόλο του ντετέκτιβ. Η μόνη «λογική» εξήγηση είναι ότι το τρένο εγκλωβίστηκε σε μια λωρίδα του Moebius, αποτέλεσμα των πολλών και περίπλοκων μεταρρυθμίσεων που είχε υποστεί το δίκτυο. Το σενάριο της ταινίας παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την ιστορία A Subway Named M?bius, του A.J.Deutsch και κάνει έμμεσα νύξεις για τις εξαφανίσεις ανθρώπων κατά τη διάρκεια των δικτατοριών στην Αργεντινή.

Το Fermat’s Room (2007, Luis Piedrahita, Rodrigo Sope?a) είναι ένα θρίλερ με τέσσερις μαθηματικούς που παγιδεύονται σε ένα δωμάτιο μετά από μία μυστηριώδη πρόσκληση και, σύντομα, καλούνται να σώσουν τις ζωές τους λύνοντας ταχύτατα διάφορα μαθηματικά προβλήματα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ/ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:

Η αξιοποίηση του κινηματογράφου στην εκπαίδευση είναι ελκυστική γιατί εμπλουτίζει το σχολικό πρόγραμμα με μια επίκαιρη και ζωντανή γλώσσα, η οποία κυριαρχεί έξω από το σχολείο, αλλά αγνοείται μέσα στη σχολική τάξη. Η λειτουργία της συγκεκριμένης λέσχης γνώρισε στα παιδιά τον κινηματογράφο σα μια από τις γλώσσες με τις οποίες ο άνθρωπος επικοινωνεί με τον εαυτό του, καθώς οι ταινίες αναπαριστούν τον κόσμο, όπως αυτός βιώνεται διαμέσου της ιδεολογίας.

ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Χρησιμοποιήθηκαν ταινίες.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Η συνάντηση της λέσχης με τον σύμβουλο των Μαθηματικών κ. Ιωάννη Κανέλλο. Ο σύμβουλος ενημερώθηκε για τη λειτουργία της λέσχης και μετέφερε τις θετικές εντυπώσεις του στη διδασκαλία που έγινε στο Καλλιτεχνικό Σχολείο με θέμα την αξιοποίηση του κινηματογράφου στη μαθησιακή διεργασία στις 8/4/2014. Εκεί, εκδηλώθηκε από συναδέλφους μαθηματικούς το ενδιαφέρον για μια ανοικτή εκδήλωση με επιλογή ταινιών με μαθηματικά.

ΓΝΩΜΗ

Όλοι οι συμμετέχοντες έκριναν το συγκεκριμένο πολιτιστικό πρόγραμμα σαν πρωτότυπο, ενδιαφέρον και ψυχαγωγικό. Την ίδια γνώμη είχε και η μαθηματικός του σχολείου μας Κατερίνα Συκιώτη η οποία παρακολούθησε μία συνάντηση της λέσχης μας.

ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

Πόστερ ή αφίσα με τις ταινίες που είδαμε, σαν μια πρόταση και για άλλα σχολεία. Καταγραφή και παρουσίαση των στερεοτύπων που εντοπίστηκαν τόσο στους μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας, όσο και σε μια ανοικτή εκδήλωση.

ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΧΡΟΝΟΥ

Η λειτουργία της λέσχης μπορεί να διαρκέσει παραπάνω από μία σχολική χρονιά, διευρύνοντας τη θεματολογία των ταινιών της.

ΣΥΜΒΟΛΗ ΦΟΡΕΩΝ, ΔΗΜΩΝ

Συνεργασία με τον σχολικό σύμβουλο και με το τοπικό παράρτημα της ΕΜΕ για την διεύρυνση της συμμετοχής μελών στη λέσχη μας ή για τη διοργάνωση ενός κινηματογραφικού αφιερώματος στην πόλη μας.